Pengusaha Rumah Gelap

Pengusaha Rumah Gelap
Rumah Gelap Simbol Kejayaan dan Kekayaan Pemilik

Swiftlet Hunter


counter

Monday, May 7, 2012

INDONESIA EKSPORT SARANG BURUNG TERUS KE CHINA


Oleh : AHMAD FUAD YAHYA

JAKARTA : Indonesia kini boleh mengeksport sarang burung walet secara langsung ke China tanpa melalui pihak ketiga iaitu Malaysia susulan permeterian protokol eksport sarang burung walet antara Indonesia-China.
"Sekarang sudah dapat dilakukan eksport langsung ke China. Ada standardisasi yang dijadikan standard bersama antara China dan Indonesia dan pada masa ini ia sedang dibahas secara teknikal," kata Menteri Pertanian Suswono.

Dengan adanya standard itu, akan berlaku ketelusan antara kedua-dua belah pihak dan ia menguntungkan Indonesia daripada segi harga jualan, katanya di laman web kementerian itu, Sabtu.

"Sebagaimana diketahui, sebelum ada kesepakatan bersama itu, belum ada pengaturan secara khusus tentang eksport sarang burung walet itu. Oleh itu, ada pihak yang memanfaatkan celah dengan mudah iaitu dengan mengeksport secara tidak sah tanpa ada jaminan mutu," kata Suswono.

Menteri itu berkata selama ini sarang burung walet dijual melalui Malaysia secara tidak sah dengan harga jauh lebih murah, sehingga merugikan secara ekonomi.

Harga sarang burung walet yang dijual ke Malaysia selama ini hanya Rp5 juta sekilogram, sedangkan harga di China mencapai Rp37 juta sekilogram.

Indonesia pada masa ini berpotensi untuk mengeluarkan sarang burung walet sehingga 400,000 tan setahun melalui penghasil dari beberapa wilayah di seluruh negara, terutamanya di Lumajang, Gresik dan beberapa daerah lain di Jawa Tengah dan Jawa Barat. (Bernama

No comments:

Post a Comment